Nexler geeft een boost aan het werkplezier van de accountants van Afier

Door het ontwikkelen van BI dashboards helpt Nexler de accountants van Afier sneller en eenvoudiger inzicht te krijgen in de data van klanten. En door het ontwikkelen van RPA bots wordt veel handmatig werk geautomatiseerd. Het werk bij Afier wordt alleen maar leuker!

Onder het motto ‘Mensen voor cijfers’ staat bij accountantskantoor Afier de menselijke maat voorop. Het team van meer dan 75 professionals zorgt sinds 2005 voor de groei en ontwikkeling van bedrijven, variërend van start-ups tot gevestigde namen. Mede door hun focus op groei en een persoonlijke benadering is de omzet sinds 2017 verdubbeld. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Hoe waarborg je de kwaliteit als de regel- en formaliteitsdruk toeneemt, terwijl het aanbod van accountants alleen maar schaarser wordt?

Robotic Process Automation (RPA): een rendabele investering

‘Met ons toegewijde team sturen we samen op resultaat.’ vertelt Peter Klein, IT-adviseur en mede-eigenaar van Afier. ‘We hebben een AFM-vergunning voor de wettelijke controle van middelgrote ondernemingen. Maar de deadlines voor het aanleveren van cijfers geven veel werkdruk. Daarom zochten we manieren om onze processen te vereenvoudigen. Toen Nexler onze klant werd, zagen we meteen een wederzijdse match.’ Bert Tukkers van Nexler greep deze uitdaging graag aan: ‘Afier moet voor iedere controleplichtige klant een overzicht aanleveren met 60 vragen aan de AFM. Deze data staat in verschillende systemen. Het handmatig overtypen van informatie kost een accountant ongeveer vier uur per klant. Daarom hebben we een robot ontworpen die 60% van dit werk automatiseert. Dit levert een besparing op van 3 uur per klant. Als we het accountantstarief hieraan toevoegen, resulteert dit in een totale kostenbesparing van 50%. Een zeer rendabele investering.’

“Een medewerker was bezorgd dat haar functie overbodig zou worden. Maar in plaats daarvan kreeg ze juist meer verantwoordelijkheden”

– Peter Klein, IT-adviseur en mede-eigenaar van Afier

Business Intelligence: meer inzicht in minder tijd

‘Het is belangrijk dat accountants zich realiseren dat automatisering niet is bedoeld om ze te vervangen,’ vertelt Peter. ‘Onlangs was er een medewerker bezorgd dat haar functie overbodig zou worden. Maar in plaats daarvan kreeg ze juist meer verantwoordelijkheden, omdat ze nu toezicht houdt op de uitvoering van bepaalde taken.’

BI-Consultants Gert-Jan van den Berg en Roy van der Laan van Nexler werken een vast aantal uren per week bij Afier. Ze houden de lijnen kort en de voortgang erin. Peter: ‘Gert-Jan en Roy verbeteren en actualiseren bestaande dashboards en rapportages. Ze bouwen nieuwe BI-dashboards en geven Power BI-trainingen aan assistent-accountants. We zien Bert, Gert-Jan en Roy als onderdeel van ons bedrijf. Hun creatieve blik op data-analyse is zeer waardevol.’

“We werken sneller, nauwkeuriger en het werk wordt uitdagender voor onze medewerkers. Hierdoor kunnen we talentvolle professionals aan ons binden”

– Peter Klein, IT-adviseur en mede-eigenaar van Afier

Drie vliegen in één klap

‘We zijn continu bezig met het automatiseren van processen om Afier tijd en moeite te besparen,’ vertelt Bert. ‘Neem bijvoorbeeld het formulier ‘Registratie machtiging intermediair goedkeuren’. Klanten moeten dit elk jaar opnieuw invullen om hun accountant toestemming te geven om bepaalde gegevens in te zien. Roy is momenteel bezig om dit formulier automatisch te laten inlezen. Dat zorgt straks voor een besparing van wel 50 uur.

Peter vervolgt: ‘Door processen te automatiseren slaan we drie vliegen in één klap: we werken sneller, nauwkeuriger en het werk wordt uitdagender voor onze medewerkers. Hierdoor kunnen we talentvolle professionals aan ons blijven binden.’

Een succesvolle aanpak

‘Het belangrijkste voor ons is de mensgerichte aanpak en die laat Nexler ook zien.’ vertelt Peter enthousiast. ‘Onlangs is er een cultuurscan uitgevoerd door de SRA, een samenwerkingsbond van ongeveer 400 accountantskantoren. We scoorden buitengewoon hoog op mensgerichtheid. Daar zijn we echt trots op. En het is niet alleen fijn voor onze medewerkers maar ook voor onze klanten. Neem vorige week. Toen zaten we met een klant om tafel die controleplichtig was geworden. Hij zag daar best tegenop. Daarom spraken we alle processen uitvoerig met hem door. Aan het eind zei hij: ‘Wow, ik wist niet dat een gesprek met een accountant ook zo leuk kon zijn.’ Kijk, daar doen we het voor.’

Maak direct een afspraak!

Benieuwd hoe wij kunnen helpen je processen te optimaliseren of de juiste stuurinformatie te ontsluiten? Plan direct je 1-op-1 gesprek!

Vrijblijvend adviesgesprek