Real-time dashboard van Nexler vergroot inzicht bij Haan Reclamewerk

Haan Reclamewerk had niet op ieder gewenst moment het juiste inzicht in de gegevens vanuit hun applicatie Gripp. Nexler heeft de gegevens vanuit Gripp ontsloten en alle benodigde stuurinformatie inzichtelijk gemaakt in een aantal dashboards.

Dirk Kwakkel is Operationeel Directeur bij Haan Reclamewerk. Een functie vol uitdagingen, want Haan biedt een compleet pakket promotiemiddelen aan zakelijke klanten in heel Nederland. Van lichtreclame tot autobelettering en van retailsigning tot wanddecoratie; met een team van 40 professionals hebben ze alles in huis. De klant wordt volledig ontzorgd: van ontwerp, productie, montage tot en met het onderhoud. Om zowel op operationeel als commercieel niveau te excelleren, groeit bij Dirk de behoefte aan real-time inzicht. Maar als dit niet standaard uit de bedrijfssoftware rolt, moet hij op zoek naar een alternatief.

Inspelen op marktveranderingen

‘Met ons team gaan we dagelijks de uitdaging aan om nóg beter, slimmer en efficiënter te werken’, vertelt Dirk enthousiast. ‘De markt is voortdurend in ontwikkeling. Nu zien we bijvoorbeeld een toenemende vraag naar duurzame producten, zonder afbreuk te doen aan de esthetiek. Iets wat in onze branche ontzettend belangrijk is. Om daaraan te voldoen, moeten we voortdurend innoveren. Bedrijven willen snel geholpen worden en zoeken steeds vaker een totaalaanbieder die volledig ontzorgt. Om aan de vraag van onze opdrachtgevers te blijven voldoen, scherpen we onze processen voortdurend aan. Maar om gefundeerde beslissingen te nemen, heb ik real-time data nodig. Ik had niet genoeg inzicht en daarom riep ik de hulp in van Nexler. Een ervaren partij die mij kon helpen.’

“Omdat we beter geïnformeerd zijn, kunnen we sneller reageren op veranderingen in de markt. Dit vergroot onze schaalbaarheid.” 

– Dirk Kwakkel, operationeel directeur Haan Reclamewerk

Het belang van actuele data

‘Als je data inzichtelijk maakt, stuur je altijd op nauwkeurige, actuele gegevens’, vertelt Bert Tukkers, expert op het gebied van Business Intelligence bij Nexler. ‘Om gedetailleerde informatie te ontsluiten hebben we contact opgenomen met Gripp bedrijfssoftware. Met de beschikbare data konden we krachtige business intelligence-dashboards bouwen voor Dirk en zijn team. Voortaan hebben ze inzicht in de precieze voortgang van hun projecten. Dit is super waardevol. Neem bijvoorbeeld de status van een monteur. De planning ziet nu dat hij eerder klaar is in Amsterdam, waardoor ze hem op de terugweg nog een onderhoudsklus geven in Lelystad. We voegen steeds nieuwe functies toe aan de dashboards. Dirk zorgt er ondertussen voor dat ze op alle afdelingen hangen. Dan zien alle medewerkers hoe hun individuele prestaties bijdragen aan het gezamenlijke succes.’

Meer inzicht dankzij real-time dashboards

‘We zijn ontzettend blij met de dashboards die Nexler voor ons heeft gebouwd’, vertelt Dirk enthousiast. ‘We zien nu de actuele status van verschillende afdelingen. Dit geeft waardevolle inzichten, waardoor we sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt. Bijvoorbeeld door de capaciteit van de machines uit te breiden of onze medewerkers efficiënter in te zetten. Dit vergroot onze schaalbaarheid. Maar het brengt nog meer voordelen met zich mee. Zo kwam door onvolledige output aan het licht, dat we functies in Gripp niet optimaal benutten. Nu zijn we veel scherper geworden op de invoer van juiste data. Bijvoorbeeld door het digitaal registreren van gewerkte uren op projectniveau. Dit werd voorheen op papier gedaan. We hebben dat nu volledig geautomatiseerd. Dit zorgt niet alleen voor accurate inzichten, maar geeft medewerkers ook meer tijd voor hun kerntaken.’

“Door het dashboard kunnen we ons marketingbudget veel gerichter inzetten”

– Dirk Kwakkel, operationeel directeur Haan Reclamewerk

Gerichte marketing verhoogt rendement

‘Marketingtechnisch leveren de dashboards ons ook veel op,’ vervolgt Dirk. ‘Omdat we het gedrag van klantengroepen nu beter monitoren, zetten we ons marketingbudget strategischer in. Nu we het rendement zien op product-, segment- en categorieniveau, kunnen we besluiten om producten of diensten niet meer aan te bieden, de prijzen te veranderen of het marketingbudget te verhogen. En weet je wat het leukste is? De dashboards van Nexler zijn zo waardevol dat ook Gripp onder de indruk is. Ze hebben Nexler al benaderd om hun service ook aan andere Gripp-gebruikers aan te bieden. Dat is toch fantastisch?’

Samenwerken met Nexler: no-nonsense en proactieve aanpak

‘Nexler is een echte no-nonsense partij. Een laagdrempelige organisatie met korte lijnen en een goed luisterend oor. Daarom passen ze ook goed bij ons,’ vertelt Dirk. ‘Wat ook fijn is, is dat we direct schakelen met de uitvoerende afdeling. Hierdoor zien we bijna real-time de aanpassingen die Nexler doorvoert. Hun directe en proactieve aanpak maakt het een ontzettend prettige partner om mee samen te werken. En het mooie van Nexler vind ik ook dat ze gewoon even langskomen. Dan zitten we samen om tafel en vragen ze waar we tegenaan lopen en wat onze wensen zijn. Door deze betrokkenheid kan ik met Haan snel grote stappen vooruit maken.’

Maak direct een afspraak!

Benieuwd hoe wij kunnen helpen je processen te optimaliseren of de juiste stuurinformatie te ontsluiten? Plan direct je 1-op-1 gesprek!

Vrijblijvend adviesgesprek